Tue. Apr 30th, 2024

Santai Travel Media

I n s p I r a s I p e r c u t I a n k u

Selangor Destinasi Golf Pilihan Ramai

3 min read

PETALING JAYA – Untuk kali keempat, Tourism Selangor telah berjaya menganjurkan kejohanan golf yang dinamakan 4th Tourism Selangor Golf Tournament 2022, di Kelab Golf Seri Selangor, Kota Damansara hari ini. 

Kelab Golf Seri Selangor, yang merupakan salah satu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), telah dipilih sebagai lokasi rasmi kejohanan. Seramai 120 pemain golf daripada pelbagai latar belakang, termasuk pemain golf antarabangsa daripada beberapa buah negara seperti Kemboja, Vietnam, Brunei, Jepun, United Kingdom, Korea dan Singapura, ekspatriat, ejen pelancongan, pemain golf domestik, selebriti, pemain golf terkenal dan wakil daripada orang ramai dan sektor swasta, mengambil bahagian dalam kejohanan untuk 18 lubang tahun ini. Kejohanan golf ini diadakan setiap tahun di lokasi dan kelab golf yang berbeza di Negeri Selangor, sebagai sebahagian daripada inisiatif kempen promosi pelancongan domestik “Pusing Selangor Dulu”.

Y.A.B. Dato’ Seri Amirudin Shari, Dato’ Menteri Besar Selangor turut hadir dan merasmikan serta menjalankan sesi gimik ‘Tee Off’ sebelum kejohanan golf dimulakan. Tourism Selangor telah membuat penambahbaikan pada kejohanan golf tahun ini, termasuk pengisian untuk memperkenalkan kempen ‘Pusing Selangor Dulu’, penyediaan Piala Kejohanan dan hadiah Cabutan Bertuah bernilai RM200,000.00, dan penambahan kereta Produa Ativa sebagai hadiah untuk Hole-In-One kategori. Kejohanan ini juga dimeriahkan dengan persembahan kebudayaan daripada kumpulan kebudayaan orang asli Mah Meri dan Kumpulan Bale-Bale. 

Y.B. Tuan Hee Loy Sian, Exco Pelancongan dan Alam Sekitar Negeri Selangor dalam satu kenyataan berkata, “Penganjuran kejohanan golf ini diilhamkan daripada konsep ‘Pusing Selangor Dulu’, di mana kami menganjurkan kejohanan di lokasi berbeza di daerah-daerah yang mempunyai kelab golf setiap tahun. Tahun ini, kami memilih Kelab Golf Seri Selangor sebagai lokasi rasmi untuk kejohanan keempat kami. Kejohanan Golf Tourism Selangor ke-4 juga merupakan salah satu cara untuk menunjukkan sokongan kami kepada Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), yang turut meraikan ulang tahun ke-16nya tahun ini. Dengan idea ‘Pusing Selangor Dulu’, kami menggalakkan peserta bukan sahaja menunjukkan kemahiran bermain golf mereka, tetapi juga melawat tarikan pelancongan yang ada di sekitar kelab golf yang kami pilih setiap tahun. Sebagai contoh, terdapat beberapa tarikan pelancong seperti Muzium Coklat di Kota Damansara, Kidzania, The Curve, 1 Utama, dan Tropicana Gardens di lokasi acara kami hari ini.”

Terdapat 29 kelab golf yang bertaraf antarabangsa di Selangor, dan beberapa daripadanya telah memenangi anugerah. Selangor merupakan hub untuk sukan golf di Malaysia dan menjadi pilihan pemain tempatan dan antarabangsa yang mahu mencari sedikit adrenalin dan keseronokan di padang golf yang dikelilingi oleh landskap yang menarik dan menghijau. Untuk edisi tahun ini, penganjuran kejohanan golf Tourism Selangor mendapat sokongan dan tajaan daripada Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) dan SELGATE Corporation, dengan hasrat untuk meningkatkan jenama organisasi itu melalui Pelancongan Golf di Selangor.

4th Tourism Selangor Golf Tournament juga mendapat sokongan daripada Tourism Malaysia, Selgate Corporation Sdn Bhd, Permodalan Negeri Selangor Berhad, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor, Northport (Malaysia) Bhd, Koridor Utiliti Selangor @ KUSEL, Sungai Rambai Holdings Sdn Bhd, Menteri Besar Incorporated, Central Spectrum (M)  Sdn Bhd, Cyberview Sdn Bhd, Kumpulan Semesta Sdn Bhd, Rolid Setia Sdn Bhd, Landasan Lumayan Sdn Bhd, TITONI, Sunway Lagoon, ClubHouse Magazine, Skymirror Travel & Tours, Liquid Marketing Sdn Bhd, Le Meridien Petaling Jaya, Jump Street Asia (Kuala Lumpur), The Malaysian Golf Association (MGA), PDRM, Majlis Bandaraya Petaling Jaya, SweatSpa, M-150 dan Jake’s Charbroil Steaks.

Sukan Golf mempunyai potensi yang sangat besar di Negeri Selangor, dan tidak dinafikan telah mendapat pengiktirafan di Malaysia dan di peringkat global. Selangor ialah destinasi popular untuk para pelancong bermain golf seperti pelancong dari negara China, Singapura, Jepun, Indonesia dan Korea Selatan. Dengan kemudahan pelancongan yang terdapat di negeri ini, mudah untuk pemain golf menikmati nilai keindahan landskap di Negeri Selangor sambil menikmati makanan tradisional Selangor yang lazat serta membeli-belah di pusat beli-belah terkemuka di sini. Matlamat usaha memajukan pelancongan golf adalah untuk membawa lebih ramai pelancong ke negeri Selangor, yang akan membantu meningkatkan ekonomi negeri dalam sektor pelancongan.

About The Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *