Mon. Apr 29th, 2024

Santai Travel Media

I n s p I r a s I p e r c u t I a n k u

Bantuan Khas RM85juta Untuk Pengusaha Pelancongan- Pendaftaran Dibuka Sekarang!

1 min read

PUTRAJAYA: Pengusaha pelancongan yang berdaftar di bawah Kementerian Kesenian dan Kebudayaan Pelancongan (MOTAC) boleh mengemukakan permohonan bantuan khas 2022 dengan peruntukan RM85 juta mulai 1 Mac hingga 15 Mac 2022.

Syarikat yang mengendalikan Perniagaan dan Perjalanan Operasi Perjalanan (TOBTAB) dan Malaysia My Second Home (MM2H) akan dibayar RM9,000; pengusaha spa dan pusat urut kaki (RM3,000); pemandu pelancong (RM1,500) dan pengusaha homestay (RM1,800).

“Pembayaran itu akan dilaksanakan dua kali, bermula dari Mac dan Mei 2022,” kata MOTAC dalam satu kenyataan hari ini.

Tahun lalu (2021), kerajaan melalui Motac telah menyalurkan bantuan kewangan berjumlah RM61 juta untuk memanfaatkan 29,286 pengamal industri pelancongan.
Motac berkata bantuan kewangan pada 2022 itu adalah kesinambungan usaha kerajaan membantu sektor pelancongan yang merupakan antara segmen yang terjejas teruk semasa pandemik Covid-19.

Inisiatif ini diharap dapat membantu industri pelancongan negara untuk terus bersaing dalam memulihkan sektor pelancongan negara sekaligus membantu lebih ramai mendapat manfaat daripada bantuan itu.

Motac menyasarkan 2022 sebagai masa untuk industri pulih daripada kemelesetan perniagaan yang dialami sejak dua tahun lalu.

Semua pemandu pelancong, syarikat TOBTAB dan MM2H, pengusaha spa dan urutan makanan serta homestay layak memohon bantuan Motac secara dalam talian melalui laman web rasmi www.motac.gov.my.

About The Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *